به نام خدا

گزارش صعود به  کوه­شیر( ارتفاع ٣١٠٠  متر)

جمعه : 2/12/87

همنوردان:هیئت کوهنوردی شهرستان کرمان و گروه کوهنوردی کانون بازنشتگان صنعت مس

طبق قرار قبلی می بایست دوستان هیئت شهرستان کرمان ساعت 5:30 در ایستگاه باغ ملی و دوستان کانون بازنشتگی ساعت 5:15 در ایستگاه پارسیان حضور داشته باشند ولی متاسفانه با توجه به عدم هماهنگی همیشگی ترمینال مسافربری کرمان، یا اتوبوسها دیر می آیند یا مشکلات دیگری از قبیل صورت حساب، گازوئیل، عدم تفهیم برنامه و ... را دارند.  بهرحال بعد از کلی مشکلات حدود ساعت 5:45 تعداد 17 نفر از همنوردان هیئت شهرستان کرمان با یکدستگاه مینی بوس بنز به سمت جیرفت به راه افتادند و در ساعت 6:15  بنده با حدود ۶ نفر از هیئت شهرستان و دوستان هیئت کانون در معیت دوست عزیزم آقای حمزه نژاد (سرپرست برنامه)  با یک دستگاه اتوبوس ولوو کرمان را به سمت منطقه ییلاقی و زیبای ده­بکری ((Dehbakri ترک کردیم.

حدود دوراهی راین از مینی بوس سبقت گرفتیم و با توجه به تاخیری که در برنامه داشتیم مقرر شد همنوردان صبحانه را داخل ماشینها میل کنند تا به محض رسیدن به ده بکری برنامه صعود را اجرا کنیم.

ساعت 8:15 جلوی ایستگاه هلال احمر توقف کردیم وبا آماده کردن کوله­پشتی­ها و رسیدن مینی­بوس، ساعت 8:50 گروه ۴٧ نفری ما که متشکل از همه رده­های سنی بصورت حرفه­ای، نیمه حرفه­ای و حتی خانوادگی بودند به سمت قله به راه افتادیم.

در جوار دوست عزیزم حاج آقای زنذوکیلی (عقب دار گروه)  وبا گذر از کوچه پس کوچه­های شهر مورد بدرقه مردمان خوب و مهمان­نواز ده­بکری قرار گرفتیم و پس از عبور از رودخانه عریض ولی کم آب و ادامه مسیر به ابتدای راه پاکوپ قله رسیدیم.

مسیر پیاده روی در ده بکری

هرچند قله کوه­شیر ارتفاع زیادی ندارد ولی پائین بودن ارتفاع ده­بکری مسافت مسیر را زیاد کرده و شیب نسبتا" تند و متناوب مسیر هم صعود را  برای تازه واردان،  تا حدودی مشکل جلوه­گر می نمود.

ابتدای مسیر پاکوب قله

با ارتفاع گرفتن، فاصله ما با شهر بیشتر و بیشتر می شد و این فاصله­ها زیبائی ده­بکری را که با شیبی نسبتا" ملایم در امتداد ارتفاعات جبال بارز لمیده وبا وجود رودخانه در یک طرف و عبور جاده جیرفت از طرفی دیگر را دوچندان می کرد.

پس از حدود یک­ساعتی صعود و با ارتفاع گرفتن ،  دوستانی که آمادگی ادامه مسیر را نداشتند پس از کمی استراحت به سمت پائین برمی­گشتند و باجلوداری دوست عزیزم آقای بیگلری و بقیه دوستان مسیر صعود را ادامه دادیم و در ساعت 11:50 با تعداد 22 نفر از همنوردان به قله رسیدیم. با توجه به کاهش بارندگی، برف زیادی بالای قله نبود و برف قلل چشمه برفی و درمیان که در مقابل ما خودنمائی می کردند بیشتر بود.

قلهقله

پس کمی استراحت و خوردن تنقلات و میوه و عکاسی به سمت پایین به­راه افتادیم و حدود ساعت 13:00 کنار چشمه­ ای که از دامنه کوه سرچشمه می­گیرد و توسط مالکین محلی محصور شده بود کوله هارا برزمین گذاشتیم و مقدمات ناهار را فراهم کردیم.

با جمع شدن گروه پس از کمی استراحت، خواندن نماز و خوردن ناهار در ساعت 15:00 منطقه زیبای ده­بکری که با سبز شدن محیط بوی بهاری به خود گرفته بود را ترک کرده و به سمت کرمان حرکت نمودیم.(گزارش صعود به قله چشمه برفی ده­بکری نیز در آرشیو دی ماه 85 موجود می باشد .