به نام خدا

گزارش صعود به قله خبر بافت (ارتفاع 3845 متر)

همنوردان : هیئت کوهنوردی مس سرچشمه

ورودی پارک ملی خبر (Khabr national Park)

سالها دل طلب جام جم از ما می کرد                        وآنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد

آری سالها بود که لذت صعود بر بام خبر، زیستگاه حیات وحش و تنها پارک ملی دیار کریمان، که بارها  دست تقدیر رسیدن به یالهای زیبایش را از ما دریغ می نمود، با تلفن دوست عزیزم آقای منظری توکلی رنگ وبوی تازه ای گرفت. این مواقع که آدم  مشکلات فراوانی داره  دوست نداره  فرصت  پیش آمده رو ازدست بده هرچند عمق مشکلات  هم تهدیدی برای سیدن به خواسته دلها ست. بگذریم با همه  مصائبی که بود آرمان رسیدن به قله ای دیگر، راه  را هموار و مسیر را نزدیکتر نمود تا روز پنجشنبه 17/2/88 پس ازپایان رساندن شیفت  شب و رسیدن به کرمان با برداشتن کوله بار سفر درساعت 9:30 کرمان را به سمت بافت با ماشین شخصی ترک نمودم.

با گذر ازشهرنگار، به دشت سرسبزی  می رسی که عطر گلهای بهاریش با طراوتی روح نوازآدمی را تا رسیدن به ارتفاعات زیبا و رنگارنگ سنگ سیاد  مجذوب بهشتی زیبا و طبیعتی بکر می نماید، بطوریکه دل کندن از این همه زیبائی منحصر به فرد سخت است. خوشبختانه عبور از پیچ وخمهای جاده و زیبائی طبیعت اجازه ای به پلکهای خسته و خواب آلود بنده نمی داد و مسیر را کوتاه و کوتاهتر می نمود.

ساعت 11:20 پس از طی مسافت 160Km مسافت  از کرمان به  شهر بافت رسیدم  و با تماسی که با آقای توکلی گرفتم مقرر شد دوستانی که از سرچشمه با مینی بوس به رانندگی آقای ایرانپور به بافت آمده بودند به مسیر ادامه داده و بنده هم  در معیت ایشان به خبر برویم. ماشین بنده رو در منزل  دادش ایشون گذاشتیم و ساعت 12:15 به سمت ارزوئیه  براه افتادیم و پس ازطی 25Km  به سه راهی خبر (کارخانه اسفالت) رسیدیم و مسیر را یه سمت راست ادامه داده و با گذر ازمنطقه  دشت اب در ساعت 13:35 به خبر(فاصله بافت – خبر 65 Km) رسیدیم.

با توجه به هماهنگی های انجام شده با محیط زیست کرمان توسط آقای توکلی و گرفتن مجوز ورود به منطقه، به محض رسیدن به خبر با آقای سلجوقی (مسئول محیط بانی خبر ) تماس گرفتیم و مقرر شد با رسیدن راهنمای محلی که قرار شد نامبرده  در اختیار ما قراردهند آماده صعود به ارتفاعات خبر شویم.

پس ازانجام هماهنگی های لازم به منطقه ییلاقی شاه ولایت که چشمه پرآب و سایه های مطبوعش زبانزد خاص و عام است رفتیم و در جوار دوستان همنورد جهت خوردن ناهار و بستن کوله ها آماده صعود شدیم و با آمدن آقای برموز(راهنمای محلی) حدود ساعت 13:50شاه ولایت را به سمت قله ترک کردیم و از یال منتهی به حصارکشی توری به سمت  شرق براه افتادیم. مسیررا که پراز گلهای لاله، آلاله، آویشن و درختان زیبای بنه، کسور، کهکم، ارچن و.... و آرامشی که سر تاسر کوهستان بکر خبر رادر برگرفته بود  با شیبی نسبتا" ملایم ادامه دادیم تا به منطقه­ای وسیع،  پوشیده از جنگلی سرسبز با فرشی ازگلهای معطر و رنگارنگ و دامنه هایی زیبا که در ادامه به دیواره­های بلند صخره ای منتهی به شرق می شد رسیدیم (منطقه مذبور به دره درویش نعمت مشهور است). پس از طی کمی پیاده روی به سمت دره  روبرو در ساعت 15:20 به تنها چشمه منطقه رسیدیم، هرچند متاسفانه بعلت کمبود بارندگیهای فصلی، چشمه سیمانی  رو به خشکی بود و تنها آب راکد آن جهت حیوانات منطقه قابل شرب بود، کولها را برزمین گذاشتیم و ده دقیقه ای استراحت کردیم و به سمت چپ (شمال) مسیر را به سوی یال منتهی به دره ادامه دادیم وبا وارد شدن به دره نخعی به سمت قله براه افتادیم. ادامه دارد......