به نام خدا

گزارش صعود به  قله لاله زار بردسیر ( 4351 M )

پنجشنبه : 23/4/88

همنوردان:هیئتهای کوهنوردی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران

با توجه به هماهنگی­هایی که با استاد بزرگوارم جناب آقای زندی شده بود مقرر شد اینجانب در معیت دوست و همنورد عزیزم آقای امیرزاده ساعت 4:00 بامداد به میهمانان عزیزی که در روز قبل از اقصی نقاط این مرز و بوم پای بر سرزمین چهار فصل کریمان نهاده و در مهمانسرای جهانگردی کرمان سکنی گزیده بودند پیوسته و جهت صعود به قله لاله زار بار دیگر رسم دیرینه مهمان نوازی کرمانیان را به اجرا گذاریم.

ساعت 4:00 که به مهمانسرا وارد شدیم دوستان همنورد مشغول گرفتن صبحانه و جمع کردن کوله­ها بودند و ما با پیدا کردن آقای سالاری نماینده پخش کرمان و در واقع میزبان کوهنوردان عزیز و پس از آن  آشنائی با رئیس امور ورزش مرکز پخش فراوردهای نفتی حاج آقای پناهی و نهایتا" نسبت به وضعیت زمانی برنامه اطلاعاتی کسب نمودیم و با آمدن اتوبوسها و خواندن نماز حدود ساعت 4:45 با حدود 45 دقیقه تاخیر بهمراه سه دستگاه اتوبوس ولوو کرمان را به سمت لاله­زار از جاده جوپار ترک کردیم.

خوشبختانه صندلی ما در جوار یکی از پیشکسوتان کوهنوردی تیم تهران (آقای احمد مرادی) قرار گرفت و مصاحبت و مرور خاطرات ایشان و تبادل نظرها مسیر Km120 تا لاله­زار کوتاه و پربارتر نمود.

ساعت 6:30 به شهر زیبای لاله­زار(ارتفاع2700m )که هنوز رایحه معطر گلهای محمدیش در این صبح زیبای بهاری ناخودآگاه تقدیم هر تازه واردی می شد٬ رسیدیم و با ادامه مسیر(حدود4Km) و گذر از میان کوچه پس کوچه هائی با درختان گردو٬ زردآلو ٬ گیلاس و باغچه های گل سرخ و تپه هائی که پوشیده از  بوته زارهای سیب زمینی٬ لوبیا و...  وپس ازطی حدود  ده دقیقه به مجموعه گردشگری سد رسیدیم. قبل از ورود ما دوست عزیزم آقای سدری از امداد ونجات هلال احمر با چهار نفر از همکارانشان به محل آمده بودند.

طبق صحبتهای انجام شده با آقای سالاری و پناهی مقرر شد برنامه صعود را طوری بریزیم که ساعت 14:30 تا 15:00 جهت صرف ناهار به محدوده سد برگردیم٬ لذا با توجه به اینکه حداقل 5 تا 6 ساعت زمان برای رسیدن به قله نیاز داشتیم لذا امکان صعود به قله در این زمان تعیین شده امکانپذیر نبود و ازطرفی چون اطلاعات کافی از وضعیت عمومی این گروه 92 نفره نداشتیم و برآوردی که از صعودهای قبلی داشتم بنا را براین گذاشتیم که با ادامه مسیر و شناسائی وضعیت همنوردان تا حدود ساعت 11:30 الی 12:00 به مسیر ادامه دهیم و پس از آن به سمت سد برگردیم.

پس از جمع و جور کردن افراد ضمن خوشآمدگوئی و توضیحاتی مختصر در باره منطقه و کرمان٬ حدود ساعت 7:00  به سمت دره آردی (اورتی) باارتفاع 2900m در مسیرجاده خاکی به مسافت حدود 6Km  براه افتادیم و با گذر از کنار سیاه چادرهای ایل شمس الدینی که از قبایل رابر بافت می باشند٬  در جوار رودخانه پر آب که از دامنه های لاله زار و کوشا سرچشمه می گیرد به مسیر ادامه دادیم.

مسیر خاکی سد به دره آردی

جالب اینجاست که اکثر هموطنانی که برا اولین بار به دیار کرمان می آیند انتظار دیدن منطقه­ای کویری٬ خشک و بی آب را دارند ولی وقتی به این دامنه­های سرسبز با رودخانه­های خروشان می رسند متحیر می شوند.

حدود ساعت 8:35 به اولین دو راهی که مسیر قله کوشا به لاله­زار را جدا می کند رسیدیم (ارتفاع 3120m) و با انحراف به سمت چپ ازکنار صخره سیاهی که از مشخصه های مسیر می باشد در کنار رودخانه ادامه دادیم و حدود ساعت 8:40 با جمع شدن گروه در محدوده چمنزار وسیعی با منظره ای رویایی و دلنشین که از تلاقی دو دره با آبی گوارا شکل گرفته و عطر پونه و گلهای وحشی و معطرش٬ زیبائی محیط را دوچندان کرده جهت صرف صبحانه کوله ها را بر کنار ی گذاشتیم و دستی در آب سرد و گوار زدیم و عرق جبین را شسته و تا می توانستیم از این محیط بکر حد اکثر استفاده را نمودیم. واقعا قلم بنده نسبت به بیان آرامش غیر قابل وصفی  که آدمی در این محیطها بدست می آورد ناتوان است و کاش همه خوانندگان عزیز فرصت حضور در این محیطهای طبیعی بکر را که در دامنه اکثر کوههای ایران وجود دارد را داشته و فرصت استفاده و لذت بردن از این همع نعمات را بدست آورند.

محل خوردن صبحانهمحل خوردن صبحانهمحل خوردن صبحانهدره منتهی به قله از محل صبحانه

حدود ساعت 9:15 پس از صرف صبحانه و چای از دره سمت راست با گذر از دره پرپیچ وخمی که صدای آب و بوی گلهای پونه٬ ازگن٬ آلاله و... و دامنه های سرسبز آن هر بیننده­ای را مجذوب می کرد به سمت قله براه افتادیم.

با توجه به اینکه تعدادی از همنوردان از وضعیت بالینی­ مناسبی برخوردار نبودند مقرر شد باتوجه به اینکه مسیر برگشت همین بود و در صورت عدم امکان ادامه مسیر همگام با سرعت گروه٬ در معیت یکی از دوستان امدادگر به سمت سد برگردند.

دوراهی سوم (مسیر سمت راستبه طرف قله)

با ادامه مسیر حدود ساعت 9:50 به دوراهی بعدی (دوراهی کله ماری) رسیدیم و با ادامه مسیر رودخانه به سمت قله ادامه دادیم و حدود ساعت 11:30 به انتهای دره منتهی به یال جنوب شرقی قله رسیدیم.

طبق برنامه امکان ادامه مسیر با توجه به محدودیت زمانی وجود نداشت و حتی  تعدادی(حدود 10 نفر) از همنوردان که اسرار به فتح قله داشتند٬ ولی بل توجه به مشورتهای انجام شده با حاج­آقای­پناهی و آقای سالاری تصمیم بر آن شد که از ادامه مسیر منصرف شویم٬ لذا ساعت 11:40به سمت سد برگشتیم و پس از حدود نیم ساعتی توقف در محدوده چمنزاری که صبحانه را میل نموده بودیم در ساعت 13:35 به راه خود ادامه دادیم و ساعت 15:15 به سد رسیدیم.

انتهای مسیر صعودانتهای مسیر صعود (یال منتهی به  قله)

با توجه به هماهنگیهای انجام شده توسط آقای سالاری امکانات ناهاری گرم برپا بود و پس از صرف ناهار و کمی استراحت در ساعت 16:00 به سمت کرمان حرکت نمودیم وساعت 17:55 به مهمانسرای جهانگردی رسیدیم و پرونده صعودی دیگر را به آرشیو زمان سپردیم.

امید است در روزهای آتی تصاویر صعود را درج نمایم

(گزارش صعود به قله لاله زار از مسیرهای دیگر نیز در آرشیو های مردادماه 87 و آبان 85یا لینکهای روبرو موجود می باشد -             http://sarcheshmehpour.persianblog.ir/1387/5/ http://sarcheshmehpour.persianblog.ir/1385/8/)