تمرينهای کوهنوردی

 

بهترين تمرين براي هر ورزش همان ورزش است.

خبرگزاري ميراث‌فرهنگي ـ گردشگري ورزشي ـ گذراندن كلاس كوهنوردي براي علاقه‌منداني كه مي‌خواهند به كوه بروند بسيار ضروري و حائز اهميت است. ولي بهترين تمرين براي هر ورزش همان ورزش است. يعني چه؟
 
 يعني اينكه: قبل از آغاز كوهنورديهاي جدي، بهتر است با انجام كوهپيمايي چند ساعته با دشواري كم، آمادگي لازم را كسب كرد.
 
دوم: براي كسب آمادگي لازم قبل از صعودها بهتر است به تمرينهاي دو پرداخت. ابتدا در زمين چمن يا معمولي ولي به تدريج با دويدن در شيبهاي تند با زمان حداقل يك ساعت. البته زياد اصرار بر اين زمان نمي‌رود ولي يادداشت‌برداري از نحو تمرين بسيار مهم است.
 
 سوم: مهمترين موضوعي كه رعايت نكردن آن مي‌تواند آسيبهاي جدي به همراه داشته باشد گرم كردن درست است. مطلوب‌ترين حركات همان كششهاي بدن است كه از مچ پا شروع شده تا بالاي بدن مي‌رسد، بطوري‌كه ابتدا مقدار كمي فشار مي‌آوريم (فقط نشان دادن حركت)، بعد مقدار فشار را زياد مي‌كنيم تا آستانه درد بطوري‌كه به گرماي مطلوب برسيد. 
 
و اما در برنامه شما كه كوله سنگين حمل مي‌كنيد، اول سعي كنيد وزن كوله را با خريد البسه سبك و غذاي كم‌حجم و پرانرژي به حداقل برسانيد زيرا كوله كشيدن سنگين هيچ وقت هنر نيست.
 
با رسيدن به محلهاي استراحت يا كمپ با كشش مناسب از انباشت اسيد لاكتيك كه همان خستگي مفرط است جلوگيري خواهيد كرد پس لطف كنيد آنقدر انرژي مصرف كنيد كه آش و لاش به كمپ نرسيد كه حال هيچ كاري نداشته باشيد و فقط به خزيدن در كيسه فكر كنيد. پس اول كشش بعد به تدريج خوردن مايعات ولرم و سوپ و غذاهاي مناسب براي كسب انرژي به منظور جبران فشار كاري روز و فعاليت فردا. 
 
دوستي مي‌گفت آب فردايت را هم امروز بخور؛ به اين موضوع فكر كنيد.
 
/ 4 نظر / 17 بازدید
همنورد

پیرو صحبت دوستتان: امروز نخستين روز آينده توست...

رهدوست

سلام احمد جان از توصيه های مفيدت ممنون. اميد وارم هممون بتونيم ازشون در موقع کوهنوردی استفاده کنيم. راستی می دونی اصلاْ کوه نماد چيه؟ فايده هاش چيه؟

درود آقا عجب مطلب خوبی نوشتی. يکی از نکاتی که شايد کوهنوردهای آماتور يا کم تجربه اينکه بدنشون رو قبل از آغاز صعود گرم نمی کنند.که اين باعث اسيب رسيدن به عضلات و مفاصل به خصوص زانو و پا ميشه.کوهنوردی هم که پای سالم نداشته باشه انگار مرده! کاش در مورد آب هم يه سری مطلب بزاری.اينکه کوهنوردان عزیز به اندازه کافی آب همراه داشته باشند تا مجبور نشن دزدکی آب همنوردشون رو در کمال راحتی بنوشند و به روی خودشون هم نيارن.و اينکه حتما از محل های مطمئن آب بردارند تا يه وقت مسموم نشن.

همنورد

مجددا سلام..چرا سر نزديد؟...به روزم ...يه سر بزن